vrijdag 2 oktober 2015

Zuurdesembrood bakken

Ik probeer zo veel mogelijk gezond te eten, maar het moet wel haalbaar en lekker zijn. Ik eet niet zo veel brood, maar af en toe vind ik het wel lekker. Met de vegan challenge denk ik iets meer terug te vallen op brood, dus ik wilde er een oplossing voor vinden. Normaal haalde ik af en toe bij ekoplaza wel eens een brood, daar deed ik dan zo'n 2 weken mee. gewoon invriezen en af en toe 2 sneetjes eruit halen. Maar zo'n brood kost meer dan 4 euro, wat ik behoorlijk aan de prijs vind. Bij de supermarkt hebben ze spotgoedkope broden, maar die zijn niet vegan(en zitten bomvol suiker en E-nummers), die van ekoplaza was wel prima(en lekker). Ik dacht, ik probeer gewoon zelf zo'n zelfde soort brood te bakken als die van de ekoplaza, maar dan gewoon veel goedkoper! En je moet het helaas zelf snijden, dat is het vervelendste. Een zuurdesem brood bakken kost ongeveer 5 a 6 dagen.

Je begint met een desem maken. die bestaat uit bloem of meel, met water. Ik koos voor volkoren roggemeel. (Met bloem gaat het makkelijker dan met meel, maar roggemeel is een uitzondering, die is ook zeer actief! Dit betekent niet dat het met ander meel niet kan, ik heb ook wel eens volkoren speltmeel gebruikt, dit ging ook goed, alleen is deze iets minder actief dan de rogge)
Ik nam 100 gram volkoren roggemeel, met zo'n 120 ml water. Begin altijd maar met 100 ml water, je moet de dikte van Griekse yoghurt krijgen ongeveer, ik had dit keer wat meer water nodig. Roer het goed door tot er geen klontjes meer inzitten en dek dan af met een natte theedoek.

De volgende dag roer je het mengsel 's morgens en 's avonds goed door en dek het weer af met een natte theedoek.

De derde dag is hij als het goed is actief! Dit is niet altijd het geval hoor, als hij nog niet actief is doe je hetzelfde als op dag 2.
Is je desem wel actief (er zitten aardig wat luchtbellen in en hij ruikt een heel klein beetje zuur), dan ga je er 50 gram meel of bloem bij doen en 50 ml water. Ik heb gewoon weer volkoren roggemeel gebruikt. Dan dek je het weer af met een natte theedoek. 's Avonds wel even roeren en af blijven dekken! Je kunt ook 's avonds de desem groter maken, dan roer je 's morgens gewoon.

De vierde dag voeg je nogmaals 50 gram bloem toe en 50 ml water en je dekt het gewoon weer af met de natte theedoek. Als je desem nog steeds niet actief is, zal hij waarschijnlijk heel erg zuur stinken en er erg vies uitzien, dan moet je hem weggooien. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar als het een keer voorkomt, jammer, maar de volgende keer gaat het wel goed hoor!
Mijn desem was zo actief de vierde dag, dat het wel schuim leek zo veel bellen zaten erin. Ik heb dit helaas niet op de foto gezet omdat ik er gelijk met een lepel in moest prikken.

Op de vijfde dag heb ik 's morgens alleen geroerd. Hij doet het supergoed. 's avonds ga ik het deeg maken, omdat het goed moet rijzen 's nachts. Ik gebruikte de hele desem met nog 100 gram volkoren roggemeel, 400 gram volkoren speltmeel, 100 gram speltbloem, 10 gram zout en ongeveer 250 ml water. Je kunt ook andere soorten meel of bloem nemen, dat is aan jou, maar hou deze aantallen aan:
-je zuurdesem
-100 gram bloem (maakt niet uit welk graan je kiest)
-500 gram meel (kan 1 soort zijn, ik heb rogge en spelt gemengd)
-10 gram zout
-250 tot 300 ml water

Kneed goed tot je een elastisch deeg hebt. Doe het deeg weer in een kom met een natte theedoek erover en laat de hele nacht rijzen.

De volgende ochtend is het flink gerezen(bij mij zeker verdubbeld) en kneed je het deeg weer goed door zodat je geen grote gaten in je brood krijgt. ik kneedde er gelijk een hand vol zonnebloempitten door, dit hoeft niet natuurlijk. nu neem je een bakvorm met bakpapier erin. daar doe je het deeg in en je dekt het weer af met een natte theedoek.
In 3 uur tijd is het flink gerezen

Ik heb het broodje nog 3 uur op deze manier laten rijzen. Hou minimaal 2 uur aan! verwarm de oven voor op 220 graden. Als de oven warm is zet je het brood erin, spuit je wat water met een plantenspuit in de oven en bak hem 15 minuten op 200 graden. Daarna nog 15 a 20 minuten op 160 graden. (het kan per oven een beetje verschillen, voor mij werken deze tijden en temperaturen goed, het kan zijn dat het bij een andere oven iets langer of iets warmer ingesteld moet worden)
Als hij zo goed als afgekoeld is kun je het brood snijden. je kunt het zo'n 3 dagen bewaren in een afgesloten zak of trommel of langer in de vriezer! Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten