maandag 26 oktober 2015

Uit huis gaan

Wanneer ga je het huis uit? Ga je op kamers studeren? Ga je alleen wonen? Of samen? Ik woon alweer een jaar samen inmiddels. Vorig jaar half september kregen we de sleutel. Eerst een week of 3 schilderen en behangen, toen langzaam wat meubels op de zondag vast plaatsen. Tsja dan maar volgende week weer.. Nee, ik wil nu en niet nog een week wachten, we gaan het bed halen en we zien wel even verder wat we nog meer halen de komende avonden! Toen was het een feit, we woonden hier, in ons kleine appartementje van zo'n 50 vierkante meter.
klein, maar fijn! De eerste tijd had ik meer het gevoel van in een vakantie huisje wonen, maar wel werken. Ik was het niet zo klein gewend bij mijn ouders. Inmiddels ben ik wel gewend, meestal. Soms weet ik niet waar ik iets laten moet. Het heeft ook voordelen, klein wonen. Je koopt echt minder onnodige dingen. Bij mijn ouders mocht ik het kleinste kamertje nog houden, voor wat spulletjes (en stel dat het niet meer goed zou gaan dan kon daar mijn eenpersoonsbed ook nog blijven staan). Mijn broertje kreeg mijn grotere kamer.
We wisten al maanden dat we een huisje wilden, maar je moest 23 zijn om iets te kunnen huren via de woonplaats. Toen mijn vriend 23 werd zijn we gelijk gaan zoeken, vooral ik was er erg fanatiek mee. Particulier hebben we 1 huis bekeken, maar dat was gewoon te duur. Wel erg mooi overigens, ruim, 3 slaapkamers waarvan 1 hele grote. De tweede bezichtiging was deze woning. Je kon op internet geen foto's zien. De badkamer was oud, heel erg oud, vanaf het begin dat de woningen er stonden (jaren 80), de keuken idem. Tsja wel of niet?
Behangen etc kijken we niet naar, dat moet overal gebeuren maar die badkamer en keuken... We hadden niet veel bedenktijd, na de bezichtiging moesten we  het gelijk al beslissen. Er komt trouwens wel een nieuwe keuken in binnenkort, zei de man. Oke we doen het. De badkamer moeten we maar doorheen prikken. Echt jaren 80, bruine tegels, ook veel kalk overal, maarja. Een maand later zouden we de sleutel krijgen. Mijn vriend kreeg telefoon. Het wordt 2 weken later, ze gaan eerst nog een badkamer plaatsen! Joepie! Daarna gingen we behangen en schilderen. De oude keuken zat er nog in, daar hebben we ook flink op geknoeid  onder het motto, gaat toch weg! Uiteindelijk hebben we er 6 weken mee moeten doen, en toen kregen we een nieuwe keuken erin.
Ik ben er erg blij mee, ziet er lekker fris uit! Maargoed, je hebt ook meubels etc nodig voor een eigen woning. Koop je alles nieuw? Tweedehands? Ik moet eerlijk zeggen, ik heb het meeste nieuw gekocht. Niet alles hoor. De kookplaat had ik gekocht, en ik wilde er eigenlijk een open keukenmeubel onder om de  combimagnetron in te zetten, maar nergens kunnen vinden. Geen rommelmarkt, geen kringloop, geen meubelzaken, nergens! Toen kocht ik toch maar een vaatwasser. Wilde ik eerst niet, maar wat ben ik blij dat we er wel 1 hebben. De koelkast en stofzuiger kocht ik al een half jaar voor we een woning hadden! Er was een electronicazaak failliet gegaan en de laatste dag was er 40% korting.

Alleen deze dingen waren er nog naar mijn smaak, ik ging voor een wasmachine, maar die waren er al niet meer. Die kocht ik vlak voor we een eigen woning hadden. Ik had nog mijn eigen blender, van mijn moeder gehad, die ging mee. Alleen hij viel met verhuizen kapot. Toen wilde ik een nieuwe, maar ook een keukenmachine stond al lang op mijn verlanglijst. Dan een alles in 1. De waterkoker is van mijn ouders geweest. Die hebben een cooker in hun keuken laten bouwen. Deze waterkoker is al ruim 10 jaar oud! De eerste die ze kochten na de fluitketel. Het strijkijzer had ik ook van mn moeder gekregen toen ze zelf een nieuwe wilde. Deze is een paar maand geleden kapot gegaan. Toen heb ik wel een nieuwe gekocht.
Wat ik nog wel tweedehands heb is de eettafel met stoelen (van mijn opa's geweest), banken hebben we tweedehands gekocht via marktplaats, Het televisiemeubel is van de vader van mijn vriend geweest, de televisies zelf waren van mijn opa's en verder nog wat spullen die we  zelf al hadden zoals het bed, kasten, nachtkastjes etc. Verder hebben we eigenlijk alles nieuw gehaald.
Een aantal dingen hadden we eerst tweedehands, maar zijn later vervangen door nieuwe dingen, zoals het strijkijzer, de blender, een salontafel, een prullenbak (mijn ouders vonden die te klein, helaas brak het voetpedaal af) en de eettafel. De eettafel die we nu hebben is ook tweedehands, maar eerst hadden we een andere. Een wasdroger hoef ik niet. Ik vind het net zo fijn de was aan een rekje te drogen, het liefst buiten! En je kleding blijft dan ook nog langer mooi.
Wat ik hiermee wil zeggen, vind je het allemaal zo duur en blijf je daarom langer thuis? Snap ik, is het ook! Je hebt alleen lang niet zoveel luxe nodig als sommigen zeggen of denken! Ik kreeg van iemand die ik niet zal noemen te horen dat een vaatwasser en wasdroger een eerste levensbehoefte zijn volgens diegene. Nou daar viel mijn mond van open! Het is dat ik geen meubel of plek had om de kookplaat op te zetten, anders had ik geen vaatwasser gekocht! een wasdroger heb ik niet en hoef ik niet! Veel dingen kun je ook prima tweedehands kopen, maar ik heb er op de momenten dat ik ernaar zocht niks moois gevonden. Ik ben bij meerdere rommelmarkten en 2 kringloopwinkels geweest.

Voorderest kun je ook sparen bij supermarkten voor spullen! Nu heeft bijvoorbeeld de albert heijn bestek en messen om voor te sparen. Ik denk een jaar of 2 geleden, spaarde mijn moeder zegels van de c1000 voor mij voor handdoeken, die gebruiken we met plezier. Meubels van Ikea zijn leuk, maar gaan minder lang mee dan de duurdere winkels. De handdoeken, pannen en andere kleine keuken spullen zijn er wel prima! De lampen ook overigens. Kijk om je heen, wees creatief en bedenk, de meeste mensen zijn begonnen met tweedehands spulletjes hoor! niks mis mee! Je kunt altijd weer sparen en later de meubels vervangen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten